Новини
Геннадій Москаль: Герус і «слуги народу» — слуги Кремля!
4 грудня 2019 Верховна рада проголосувала за законопроект №2233. У ньому Герус провернув чергову маніпуляцію, відмовившись врахувати правки колег, які пропонували повністю заборонити імпорт електроенергії з РФ і Білорусі. Насправді імпорт е/е з РФ заборонений тільки для частини сегментів ринку — «ринку прямих договорів» та внутрішньодобовому ринку. При цьому найголовніший сегмент — ринок на добу наперед — залишився доступним для росіян. Саме там формується ціна.

«Народ України проти корупції» пропонує перепідпорядкувати об’єкти ДУСі від президента до Кабміну
Громадська організація «Народ України проти корупції» запропонувала народним депутатам перепідпорядкувати об’єкти державної власності, що знаходяться в управлінні Державного управління справами (ДУС), від президента до Кабінету міністрів. Про це йдеться в листі голови організації Геннадія Москаля до голови Верховної ради Дмитра Разумкова.

Перед епічною бійкою з Ляшком Андрій Герус за державний кошт літав снідати з німецькими депутатами, — Москаль
Громадська організація «Народ України проти корупції» отримала відповідь від інформаційного управління апарату Верховної ради щодо офіційних відряджень голови парламентського комітету з питань енергетики і житлово-комунальних послуг Андрія Геруса закордон. Як випливає з відповіді на інформаційний запит, надісланої нам за підписом керівника управління Тараса Пастушенка, пан Герус протягом 5-6 листопада перебував у офіційному відрядженні в Берліні (ФРН). Згідно з документом, мета цього оплачуваного платниками податків закордонного відрядження депутата — «участь у парламентському сніданку з членами Німецького Бундестагу».








 

Як перемогти корупцію: «секрети» країн світу

24 вер. 2019

Світовий досвід боротьби з корупцією дуже різноманітний: від заохочень до смертної кари. У будь-якому разі, на будь-який з варіантів викорінення корупції нашій країні знадобиться не один рік для отримання перших обнадійливих результатів.

Головне, щоб в боротьбі з корупцією переважали установки на отримання реальних результатів, а не PR-акції відповідальних за викорінення корупції чиновників. Справді, чому в успішних країнах страх перед відповідальністю, як правило, утримує держслужбовців від хабарів, а в Україні корумповані чиновники почуваються чудово і безкарно?

Причини корупції

Світовий досвід вже напрацював тисячі способів боротьби з корупцією. Але можливо це тільки в тих країнах, де реальне, а не декларативне, викорінення корупції зведено в ранг державної політики.

Перша причина коррупції – низька зарплата

Так, для вирішення цієї проблеми в Сінгапурі зарплата міністрів та інших чиновників високого рангу прив’язується до рівня високооплачуваних керівників в приватному секторі (наприклад, банкірів, адвокатів). Тому разом зі зростанням доходів у приватному секторі пропорційно зростають зарплати і у чиновників.

Щоб зробити кар’єру в Сінгапурі, потрібно багато часу і зусиль, тому чиновники остерігаються брати хабарі, в іншому випадку можна втратити не тільки посаду, а й дуже високу зарплату і всі соцгарантії.

У Голландії теж навчилися гасити корупцію, використовуючи заохочення, а не покарання. Матеріально заохочуються держслужбовці, протягом довгого часу не викриті в корупційних діях, або які розкрили корупційні дії інших чиновників.

Друга причина коррупції – бюрократія

Спрощення бюрократичних процедур в Південній Кореї за рахунок жорсткого реформування держструктур мало позитивний вплив на зниження рівня корупції в країні. В результаті помітно скоротилася кількість контактів з чиновниками, ліцензованих видів діяльності, обов’язкових погоджень і підписів.

У країні вже 17 років працює система стеження OPEN, що дозволяє будь-якому громадянину не тільки подавати заяву про корупцію онлайн, але і контролювати через інтернет процес розгляду своєї заявки. Кожна заява про факт корупції розслідується в обов’язковому порядку.

Третя причина – погана законодавча база і відсутність або неефективні дії антикорупційного органу.

Одним з найбільш ефективних законів в світі визнаний корейський закон «Про корупцію». Він дає можливість кожному повнолітньому громадянинові почати розслідування за фактом хабара, при цьому антикорупційний орган Кореї (Комітет з аудиту та інспекції – ред.) зобов’язаний надавати йому повну підтримку і взяти участь в розслідуванні.

Про покарання

Китай

Має одне з найсуворіших антикорупційних законодавств. Покарання за хабарі – тюремне ув’язнення або смертна кара. За останні кілька років позбавилися життя понад десять тисяч китайських чиновників.

У Китаї працює масова програма з відучування чиновників і громадян брати і давати хабарі.

Наприклад, високопоставленим чиновникам організовують відвідування тюрем, де відбувають покарання хабарники. А інформацію про шкоду злодійства діти отримують ще з молодших класів школи.

Сінгапур

У країні введено поняття «презумпція корумпованості», згідно з якою чиновник, підозрюваний в отриманні хабара, вважається винним, поки не доведе протилежне. Така жорстка антикорупційна політика вивела Сінгапур в число держав з найнижчим рівнем корупції.

Близький Схід
Дуже жорстко ставляться до хабарництва на Близькому Сході. У країнах, де діють норми шаріату, корупція прирівняна до крадіжок. Карають за злочин відповідно до Корану: наприклад, в Саудівській Аравії і Еміратах чиновникам, спійманим на хабарі, відрубують руку.

Румунія як приклад для України

На рівні держави була сформульована позиція – корупція є загрозою національній безпеці. Всі держоргани, включаючи і спецслужби, відтоді включені в процес викорінення корупції.

З цього моменту почали з’являтися перші результати боротьби з корупцією в Румунії. Якщо чиновник не може пояснити джерело походження коштів, його майно конфіскується.

Під прицілом Антикорупційного центру знаходяться і представники великого бізнесу. Деякі з них вже були засуджені за порушення закону про корупцію. Таким чином, в Румунії непідсудних людей не залишилося. А прокурори Антикорупційного центру в своїх діях абсолютно незалежні.

Сума відшкодованого збитку за корупційні дії 2016 року збільшилася на 72% або 667 млн ​​євро. У корупційних справах судами прийнято рішення про конфіскацію 227 млн ​​євро.

За результатами минулого року за корупцію на лаву підсудних потрапили 1280 обвинувачених, серед них: 3 міністри, один голова Палати депутатів, 6 сенаторів, 11 депутатів, 16 суддів, 17 адвокатів, 47 мерів, 21 керівник великих компаній, 91 поліцейський.

На підставі поданих справ судами прийняті рішення, в результаті яких засуджені 880 обвинувачених, серед них: 1 європарламентар, 1 міністр, 1 сенатор і 7 депутатів, 9 суддів.

Завершено одну з найгучніших корупційних справ – притягнення брата колишнього Президента Румунії Траяна Басеску до відповідальності і засудження на 4 роки за шантаж і отримання незаконної вигоди.

Так з найбільш корумпованої європейської країни Румунія змогла стати європейським лідером у боротьбі з корупцією.

До речі, в 2016 році економіка Румунії зросла на 5%. А чи пов’язаний цей результат з викоріненням корупції, кожен може вирішити для себе сам.

Чи може корупція бути корисною?

Американський політолог Девід Остерфельд звернув увагу, що бувають випадки, коли корупція може бути корисною. Так, якщо корупція обмежує економічні можливості – вона завдає шкоди. Але якщо в результаті корупції економічні можливості розширюються – така корупція чинить позитивний вплив на економіку.

Наприклад, якщо «умовити» чиновників не виконувати неефективні з точки зору бізнесу закони або не давати можливість затягувати процедури узгодження, ліцензування та іншою бюрократичною метушнею гальмувати ведення бізнесу.

Американські експерти проаналізували взаємозв’язок корупції, економічного зростання та економічної свободи в 60 країнах. Автори дійшли висновку, що в країнах з низьким рівнем економічних свобод корупція перешкоджає економічному зростанню, а в країнах з високим рівнем економічних свобод вона сприяє його прискоренню.

Висновок експертів – зростання економічної свободи є найбільш ефективним способом для приборкання негативних наслідків від корупції.
 
Крім цього, є думка економістів Єльського університету, що характер економіки також впливає на рівень корупції. У країнах з сировинною економікою рівень корупції, як правило, більш високий, ніж у країнах, що орієнтуються на розвиток нових технологій.

Ці висновки добре підтверджуються показниками індексу корупції 2016 року від Transparency international. У першій десятці країн з найнижчим рівнем корупції представлені країни з високим рівнем економічних свобод і високотехнологічним устроєм економіки. І навпаки, найвищий рівень корупції в сировинних країнах, що мають низький рівень економічних свобод.

За результатами 2016 року в першій двадцятці країн з мінімальним рівнем корупції не виявилося жодної країни з колишнього СРСР. Найкращий показник у Естонії – 22 місце, найгірший у Узбекистану – 156 місце. Україна посіла 131 позицію, будучи поряд з Іраном, Непалом, Казахстаном і Росією. Десять країн з п’ятнадцяти знаходяться в другій сотні індексу корупції. Не варто дивуватися, що особливих економічних успіхів в жодній з країн СНД немає і не передбачається.

Як показує досвід багатьох країн, в тому числі і наших сусідів, для викорінення корупції необхідна тверда державна воля, ефективні закони і повністю незалежний антикорупційний орган, що включає не тільки слідчі структури, а й незалежний антикорупційний суд.

Дуже важливо, щоб корупційні дії чиновників і депутатів не залишалися таємницею за сімома печатками, а були широкодоступним для громадськості.

Також потрібно створити умови для зниження апетитів чиновників брати хабарі. При порушенні закону про корупцію чиновник повинен бути позбавлений права працювати в держструктурах, з втратою всіх соціальних пільг, включаючи пенсійне і соціальне забезпечення. Це не беручи до уваги великих грошових штрафів.

Згідно зі світовою практикою, для викорінення корупції заходи впливу на чиновників повинні бути максимально жорсткими. У деяких країнах, наприклад, хабарництво прирівнюють до порушення Конституції і державної зради.

« назад